Meny

Fot & Sko Gävle AB:s försäljningsvillkor gäller från och med 2021-05-01 och ersätter tidigare av Fot & Sko Gävle AB publicerade försäljningsvillkor.

Köpinformation:
Vid beställning ingår du ett avtal om köp när du väljer att bekräfta ditt köp i kassan. En orderbekräftelse kommer då att skickas till den e-postadress som angetts vid beställningstillfället. Beställda produkter förblir Fot & Sko Gävle ABs egendom till dess de till fullo är betalda.
Om du upptäcker felaktigheter på din order är det viktigt att du omgående kontaktar oss för att ändra din order. Eventuella ändringar och tillägg måste göras innan din order behandlas och skickas från oss.

Vid uppenbara felaktigheter (t.ex. pris-, tryck-, specifikationsfel m.m.) förbehåller vi oss rätten att korrigera felet i efterhand. Om du inte är nöjd med vår korrigering har du självfallet rätt att avboka din order. Vi förbehåller oss också rätten att inte genomföra en beställning i de fall varan är slut i lager, om maxantal per kund överskridits eller vid tekniska fel.

Vi ingår endast avtal med myndig person, alternativt omyndig med målsmans medgivande samt med juridisk person.

Priser och betalsätt:
Samtliga priser anges inklusive moms eller exklusive moms, beroende på hur du valt att visa dem. Fraktkostnaden framgår i kassan. Betalning via web sker via våra betalsamarbetspartners villkor och erbjudanden. I butiken går det bra att betala med kort eller swish.

Prisändringar:
Vi förbehåller oss rätten att ändra priser utan föregående avisering, t.ex. vid större förändringar i valutakurser. Lagerförda produkter levereras till bekräftat pris ifall det inte är ett uppenbart prisfel som har skett på hemsida eller prismotor. Förändras priset för en lagerförd produkt mellan order och leverans, kontaktar vi kunden med information med korrekt pris. För produkter som vid orderläggning ej finns disponibla i lager, gäller order bekräftat pris med reservation för prisjusteringar från leverantör eller övriga omständigheter utom Fot & Sko Gävle AB:s kontroll. Efter eventuell justering skall nytt pris godkännas av kund, i annat fall annulleras ordern.

Betalningsvillkor:
För privatpersoner sker försäljning i butik med kontant eller kortbetalning.
Försäljning via Better Balance by Fot & Sko Gävle AB webbshop sker via de betalsätt som vår betalleverantör erbjuder. Försäljning till företag sker efter särskild kreditprövning mot faktura som normalt förfaller till betalning tio (10) dagar från fakturadatum. Vid ej godkänd kreditprövning gäller samma regler som för privatperson. Försäljning till stat, kommun och landsting sker som regel mot faktura som förfaller trettio (30) dagar från fakturadatum. För försäljning till omyndig eller underårig krävs målsmans skriftliga godkännande. Vid betalningsdröjsmål utgår en årlig dröjsmålsränta på utestående belopp med diskonto + 16% från förfallodagen samt en påminnelseavgift om femtio (50) SEK. Anmärkningar mot utsänd faktura skall ske inom 10 dagar.

Leverans:
Bekräftade beställningar skickas normalt inom en till två arbetsdagar. Orderbekräftelse skickas endast per e-post och då till den adress du angivit på ordern. Väljer du att hämta i Fot & Sko Gävle butik där vara inte finns lagerförd, ligger leveranstiden enligt leverantörens villkor. Avvikelser från ovanstående kan dock förekomma vid högre arbetsbelastning. Vid köp av ej lagerförda eller restnoterade produkter kan uppgift om maximal leveranstid ej lämnas då detta ligger utom vår kontroll.
Försändelser levereras endast inom Sverige.

Din beställning levereras till närmaste utlämningsställe om kollit väger under 20 kg. Kollin med vikt mellan 20-35 kg lämnas på postterminal eller åkeri. Pall eller gods med vikt över 35 kg lämnas på tunggodsterminal. Observera att hemkörning inte ingår i fraktpriset för postpaket. Bor du längs lantbrevbärarlinje kan du ej beställa varor med Hempaket.

Vi har ibland flera olika leveranssätt, dessa olika syns i kassan.
Vi har normalt en till fem dagar för för leverans av varor som finns i lager, vid högsäsong kan tiden öka. Varor som inte finns i lager utan måste beställas har längre leveranstid då de måste först komma till vårt lager och behandlas innan de kan skickas vidare. Vi meddelar ifall beräknad leveranstid överskrider den normala. Vi står för transportrisken när vi skickar något till dig, Vid en eventuell retur till oss står du som kund för transportrisken.

Outlöst försändelse:
För försändelse som ej lösts ut och ej avbeställts utan gått i retur till Fot & Sko Gävle AB debiteras kostnad för frakt tur och retur samt en avgift på 350 kr inklusive moms för att täcka Fot & Sko Gävle AB:s hanteringskostnader. Tänk därför på att alltid hämta ut dina beställningar inom 14 dagar från det att ditt paket ankommit till postombudet

Synliga transportskador:
Om produkten är synligt fraktskadad vid leveranstillfället måste du anmäla det omgående till utlämningsstället och sedan till vår kundtjänst så vi snabbt kan hantera ärendet. Spara alltid emballaget, adresslappen samt eventuell pall som kom med den fraktskadade försändelsen.

Transportskada:
Transportskadad produkt skall omgående returneras till Fot & Sko Gävle AB för åtgärd. Innan returen kontakta Fot & Sko Gävle AB på telefon 026 - 61 20 85 och uppge order- eller fakturanummer för att få ett returnummer och en returfraktsedel. Vid återsändandet skall faktura/följesedel vara bifogad och tydligt uppmärkt med returnummer. Varan skall vara förpackad i av Posten godkänt ytteremballage (t ex wellpappkartong). Transportskadeärenden som inkommer till Fot & Sko Gävle AB utan godkänt ytteremballage (t ex i kuvert) returneras till kund utan åtgärd då dessa ej kan godkännas för åtgärd.

Garanti och reklamation:
Vi ger dig 1 års garanti på de flesta nya produkter i vårt sortiment. Förbrukningsvaror är det 6 månader ifall inget annat anges på kvittot. Vid garantireparation eller garantiutbyte behöver vi eller någon av våra samarbetspartners undersöka produkten för att fastställa felet samt att det är ett ursprungsfel. I det fall produkten inte är behäftad med ett garantifel, utan ett så kallat handhavandefel inkluderar felaktigt inställd produkt, skada som beror på oaktsamhet etc, har vi eller serviceverkstaden rätt att debitera dig för undersökningskostnader, frakt och hanteringskostnader som uppkommer. Garanti gäller enbart för ursprungliga köparen av produkten.

Som konsument har du även lagstadgad reklamationsrätt i 3 år gällande ursprungliga fabrikationsfel. Läs mer på www.konsumentverket.se . I det fall du önskar reklamera din produkt skall det ske skyndsamt från det att du upptäcker felet. Som företagskund gäller köplagen och den garantitid som framgår på kvittot.

Ibland kan tillverkarna själva har längre fabriksgarantier ända upp till 5 år på sina varor, dessa reklamerar man direkt till tillverkaren för garantireparation. Fot & Sko Gävle kan mot hanteringsavgift hjälpa till med att förmedla denna reklamation till tillverkaren.

Kontakta alltid vår kundtjänst innan du returnerar en produkt till oss för att vi skall kunna hjälpa dig på bästa sätt.

Ångerrätt och Öppet köp:
Du har 14 dagars ångerrätt när du handlar på distans eller utanför säljarens affärslokal. Vi ger också 7 dagars returrätt mot oanvänd produkt i nyskick vid köp i butik. I de fall produkten ej i nyskick, tillbehör saknas, förbrukningsmaterial är använda eller fysisk skada finnes, förbehåller vi oss rätten att ta ut en avgift på minst 20% för att återställa och sälja den på fyndhörnan till nedsatt pris. Detta gäller inte ifall produkten är specialbeställd. Originalkvitto skall alltid visas
För att utnyttja ångerrätten ber vi dig meddela oss om det så snart du vet att du vill ångra ditt köp. Skicka sedan varan till vår returadress som framgår på sidan “Om oss”. Tänk på att du står för risken om produkten skadas när den fraktas tillbaka till oss. Se därför till att varan är väl förpackad. Den ursprungliga produktförpackningen med det specialgjorda inneremballaget hjälper produkten att ligga stadigt under transporten.
Ångerrätten upphör att gälla om fullgörandet av en tjänst har påbörjats med konsumentens samtycke.

Ångerrätten gäller inte för varor som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gamla. Avser en vara som med bruten förpackning inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl och förseglingen brutits av konsumenten. tex. Tåspridare och Strumpor och andra artiklar som är nära huden. Företagskunder har ångerrätt i 10 dagar vid obruten förpackning.

Hur returnerar jag min vara?
Fyll i din returblankett som skickas till dig via e-post. Instruktioner hur du går tillväga finner du på returblanketten. Vid nyttjande av din ångerrätt står du som kund för returfrakten. Övriga kostnader, såsom kostnad för varan och eventuell fraktkostnad från oss till dig kommer att återbetalas. OBS! Använd endast ett frakttjänst som erbjuder utkörning till vår returadress. Fot & Sko Gävle kommer inte att hämta ut försändelser som levereras till ombud eller mot postförskott.

Returadress
Fot & Sko Gävle AB
Södra Kungsgatan 7
802 51 Gävle

Återbetalning/Kreditering:
En återbetalning/kreditering sker i första hand till det ursprungliga betalsättet, vilket normalt sker inom 30 arbetsdagar från det att vi mottagit och godkänt din retur. Återbetalning kan enbart ske till samma kort som användes vid köptillfället och enbart till kort som är utfärdade i Sverige och till svenska bankkonton.
Om du valt faktura som betalsätt och redan hunnit betala in beloppet, vänligen kontakta info@betterbalance.se för återbetalning, annars hamnar beloppet som tillgodo.

Personuppgifter:
Närmare information hur vi behandlar personuppgifter finns under https://betterbalance.se/integritetspolicy/


Tvist:
Om tvist skulle uppstå mellan Fot & Sko Gävle AB och privatperson försöker Fot & Sko Gävle lösa det så långt de går, ifall man inte är nöjd med det följer Fot & Sko Gävle AB alltid ARN:s rekommendation.

Force majeure:
Fot & Sko Gävle AB är inte ansvariga för skada eller försening som beror på lagbud, myndighetsåtgärd, mobilisering, krigshändelse, beslag, valutarestriktion, systemfel, fel eller inskränkningar i leveranser från underleverantörer, strejk, lockout, bojkott, blockad eller annan liknande omständighet som antingen hindrar eller försvårar Fot & Sko Gävles fullgörande i sådan grad att det ej kan ske annat än till onormalt hög kostnad.

Kontakta oss

Tel: 026-61 20 85
Mail: info@fotskogavle.se

Följ oss

BetterBalance by Fot & Sko

cross